Η ημερήσια ναύλωση πλοίου για μετανάστες κόστισε όσο ένα τάνκερ 90.000 τόνων - Χάρης Θεοχάρης

Η ημερήσια ναύλωση πλοίου για μετανάστες κόστισε όσο ένα τάνκερ 90.000 τόνων

Img 1475

Με καθυστέρηση ενός και πλέον μήνα απάντησε το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας στην από 31/3/2016 ερώτησή μας και αίτηση κατάθεσης εγγράφων σχετικά με το κόστος ναύλωσης πλοίων που μετέφεραν πρόσφυγες και μετανάστες από τα νησιά στον Πειραιά και παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής οι εν λόγω ερωτήσεις απαντώνται εντός 30 ημερών.

Πόσο όμως τελικά κόστισε η μεταφορά αυτών των ανθρώπων; Τους μήνες Ιανουάριο- Φεβρουάριο που ήταν και το ζενίθ των μεταναστευτικών ροών, το ελληνικό δημόσιο πλήρωσε 5,296 εκ. € συν ΦΠΑ 23%, για τη ναύλωση 4 πλοίων, ενώ βάσει των στοιχείων από τα σχετικά λιμεναρχεία κινήθηκαν προς το λιμάνι του Πειραιά και μεταξύ Φαρμακονησίου- Λέρου λίγο περισσότεροι από 23.000 άτομα. Μια απλή αριθμητική πράξη μας βγάζει το ποσό των 226€/ άτομο. Σήμερα, και ενώ η θερινή περίοδος έχει αρχίσει, το εισιτήριο για απλή μετάβαση από Λέσβο για Πειραιά κοστίζει 45,50 €, από Χίο για Πειραιά 41,40€ και από Λέρο για Πειραιά 33,00€.

Καλόπιστα δεχόμαστε τις αιτιάσεις του υπουργείου Ναυτιλίας, ότι δεν μπορεί να γίνει άμεση συσχέτιση μεταξύ μεταφερόμενων ατόμων και κόστους καθώς «ο χαρακτήρας των συμβάσεων αυτών υποχρεωτικά παραπέμπει σε πλήρη και ανά πάσα στιγμή καθημερινή διαθεσιμότητα των ναυλωμένων πλοίων ανεξάρτητα από τις ανάγκες που καθημερινά προκύπτουν». Όμως για τα 4 βασικά πλοία ο ημερήσιος ναύλος που πλήρωσε το ελληνικό δημόσιο κυμαινόταν με βάση τα τιμολόγια από 22.000€ έως 31.500€. Σύμφωνα με τον διεθνή οίκο Clarkson’s, με 18,500€/ ημέρα ναυλώνει κανείς ένα τάνκερ 90.000tn, ενώ με 26.700€/ ημέρα μπορεί να ναυλωθεί ένα τάνκερ μεταφοράς LNG 160.000m3. Στα δε κρουαζιερόπλοια το κόστος ημερήσιας ναύλωσης φτάνει τα 45.000€ για χωρητικότητα 1000 ατόμων (ήτοι 45€/ άτομο).

Πίσω από την επίκληση της έκτακτης ανάγκης και των ειδικών περιστάσεων, βρίσκεται η αργοπορία του Δημοσίου να πληρώνει τους προμηθευτές -γεγονός που οδηγεί σε «καπέλα» στις τιμές- και τελικά η ελαφρότητα με την οποία το υπουργείο χειρίζεται το δημόσιο χρήμα. Είναι εξάλλου προφανές και το έλλειμμα κανόνων στον τρόπο που τιμολογούνται οι υπηρεσίες προς το δημόσιο, ιδιαίτερα όταν αυτές χορηγούνται μετά από ειδικές διαδικασίες. Εμείς θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε το θέμα καθώς στο προσεχές διάστημα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη ναύλωση πλοίων.