Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για την ενσωμάτωση της Solvency II - Χάρης Θεοχάρης

Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για την ενσωμάτωση της Solvency II

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Ερχόμαστε σήμερα στην ολομέλεια να συζητήσουμε για την ενσωμάτωση της οδηγίας Solvency II. Βέβαια και σε αυτό το νομοσχέδιο δεν ξεχάσατε τις κακές συνήθειες να εισάγετε άσχετες τροπολογίες. Και μάλιστα στη συγκεκριμένη περίπτωση τροπολογία που είναι αλυσιτελής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της πλειοψηφίας,

Έχετε βάλει χέρι σε όλες τις ανεξάρτητες αρχές. Η  νοοτροπία σας για την ανεξαρτησία της διοίκησης καθρεφτίζεται ξεκάθαρα σε αυτή την πρακτική.

Από τον πρώτο μήνα της πρώτης φοράς αριστεράς ο κ. Σπίρτζης αποψίλωσε την ΕΕΤΤ από αρμοδιότητες και θέλησε να τρομοκρατήσει (μέσω παρεμβάσεων πειθαρχικού τύπου) τα μέλη της αρχής που είναι υπεύθυνη για τις τηλεπικοινωνίες, αλλά και για τον πάροχο ψηφιακού δικτύου.

Στη συνέχεια ο κ. Κατρούγκαλος επιχείρησε μέσω αλλαγής ορίων ηλικίας να διώξει τα μη αρεστά στην κυβέρνηση μέλη του ΑΣΕΠ – με παρέμβαση της αντιπολίτευσης, με δική μας παρέμβαση άλλαξε το νόμο την τελευταία στιγμή,  ώστε να μην καταλαμβάνει νυν υπηρετούντα μέλη η αλλαγή ορίων ηλικίας. Έκανε τον άσχετο ο υπουργός, όταν του επισημάναμε ότι η διάταξη θα οδηγούσε σε διωγμό υπηρετούντων μελών, δεν ήξερε ο συνταγματολόγος κύριος Κατρούγκαλος ότι θα έπρεπε να προβλεφθεί η εξαίρεση, του το επισημάναμε εμείς.

Τις προάλλες ο κ. Παππάς αύξησε τα μέλη του ΕΣΡ. “Για να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες αρμοδιότητες” έλεγε η αιτιολογική έκθεση. Για να παζαρέψει τους διορισμούς με τα κόμματα  της αντιπολίτευσης μας είπε ανερυθρίαστα ο ίδιος ο υπουργός. Αυξήθηκαν, είπε, τα κόμματα, άρα πρέπει να αυξηθούν και τα μέλη του ΕΣΡ.

Προχθές μας φέρατε τροπολογία που όριζε ασυμβίβαστο συζύγων βουλευτών και ξαδέλφων εξ αγχιστείας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, την οποία φέρνετε ξανά σήμερα. Παγκόσμια πρωτοτυπία. Ασυμβίβαστη ιδιότητα η εξ αγχιστείας συγγένεια με βουλευτή. Λες και οι βουλευτές διορίζουν τα μέλη της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Δεν έχετε όμως πρόβλημα όταν φέρνετε νόμο που διορίζονται οι ίδιοι οι βουλευτές και οι σύζυγοί τους. Περιορίζετε τη διάρκεια της θητείας Γενικού Διευθυντή και προϊσταμένων, προφανώς γιατί θέλετε να κάνετε αλλαγές άμεσα. Τι βιάζεστε; Θα πάμε σε εκλογές; Βλέπουμε συνέχεια διάφορες τροπολογίες και όλες έχουν όριο τον Φεβρουάριο – Μάρτιο. Εισάγετε τρεις φωτογραφικές προβλέψεις για να ξεφορτωθείτε το προεδρείο και μια σειρά διευθυντικών στελεχών. Αυτό αποτελεί ωμή κυβερνητική παρέμβαση για έλεγχο της διοικητικής ιεραρχίας. Ωμή κυβερνητική παρέμβαση σε μια κατ’ όνομα πλέον Ανεξάρτητη Αρχή.  Ήδη υπάρχει άρθρο στο πιο έγκριτο περιοδικό για τα θέματα ανταγωνισμού, το Global Competition Review, το οποίο κατηγορεί την κυβέρνηση και λέει ότι μίλησε με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία παρακολουθεί στενά το θέμα. Προσέξτε οι καιροί είναι δύσκολοι.

Επιπλέον φέρνετε άλλη μια ρύθμιση με έναν και μόνο σκοπό.

Την επικοινωνιακή διαχείριση του ζητήματος των τηλεοπτικών αδειών και των υπερεξουσιών του Υπουργού.

Φέρνετε νόμο που λέει ότι με άλλο νόμο θα οριστεί ο αριθμός των αδειών.

Πράγμα που όταν έρθει στη Βουλή θα είναι αντισυνταγματικό, καθώς η αρμοδιότητα ελέγχου των ΜΜΕ δίνεται απευθείας από το Σύνταγμα στο ΕΣΡ (αρ. 15 παρ. 2) και ορίζεται ρητώς στη συνταγματική διάταξη ως αποκλειστική αρμοδιότητα του ΕΣΡ.

Η αδειοδότηση αποτελεί μία από τις μορφές ελέγχου, είναι μέρος της έννοιας “έλεγχος”, δεν είναι κάτι “άλλο”. Και αυτό ορίζεται επίσης ευθέως στο Σύνταγμα.

Άρα έχουμε παράκαμψη του ΕΣΡ.

Τι θα γίνει αν οι άδειες αυτές ακυρωθούν από το ΣτΕ;

Ποιος σοβαρός επιχειρηματίας θα επενδύσει χρήματα για μία άδεια που θα ακυρωθεί αύριο – μεθαύριο;

Ή μήπως αυτό επιθυμείτε, να δημιουργήσετε κανάλια ομήρους ακυρωμένων αδειών;

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Η συναλλαγή και με αυτήν την τροπολογία παραμένει στο τραπέζι του υπουργού, αντί να αποφασίζει το αρμόδιο κατά το Σύνταγμα ΕΣΡ. Ο δε καθορισμός του τιμήματος παραμένει και αυτός στον Υπουργό.

Είναι χειρότερη αυτή η διάταξη. Διότι δεν αναλαμβάνει ο Υπουργός την ευθύνη της απόφασής του, αλλά χρησιμοποιεί τους βουλευτές της πλειοψηφίας ώστε αυτός να υπογράφει πίσω από κλειστές πόρτες και εσείς να καθαγιάζετε τις υπογραφές του.

Είναι χαρακτηριστικό  γνώρισμα της διακυβέρνησής σας η αναποτελεσματικότητα.

Αναποτελεσματικότητα που βλέπουμε σε όλα τα ζητήματα πρώτης γραμμής.

Στο Ασφαλιστικό τι βλέπουμε;, Έλλειψη αποτελεσματικότητας και νέων ιδεών, ανακρίβειες, λαϊκισμό και αδικίες.

Δεν φέρατε λοιπόν ούτε μια νέα ιδέα. Πήρατε τους νόμους Λοβέρδου – Κουτρουμάνη και Βρούτση και καταργήσατε τις μεταβατικές διατάξεις.

Προσθέσατε βέβαια ένα σωστό, το ένα ταμείο, που ήταν όμως ήδη δέσμευση και της προηγούμενης συμφωνίας.

Ανακρίβειες λέτε όταν υποστηρίζετε πως το σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου και το PSI φταίνε για τα ταμεία.

Θέλετε σύστημα χωρίς αποθεματικά: δημόσιο – διανεμητικό και λέτε πως το κούρεμα των αποθεματικών φταίει για την σημερινή κατάσταση των ταμείων.

Καταθέτω εδώ άρθρο με το οποίο αποδεικνύεται πως αν τα ταμεία επένδυαν το 1995 σε σίγουρα Ομόλογα Γερμανικού Δημοσίου, τα αποθεματικά τους το 2012 θα ήταν 20,6 δις. Δηλαδή, 600 εκ. περισσότερα από το ότι είχαν στην πραγματικότητα το 2012, που ήταν 20 δις.

Δηλαδή, χωρίς σκάνδαλα χρηματιστηρίου, χωρίς δομημένα ομόλογα, χωρίς PSI θα κερδίζαμε 600 εκ. Αυτά είναι όλη η ζημιά: Συντάξεις 1 εβδομάδας…

Και συνεχίζετε στη γνωστή πεπατημένη της μεταπολίτευσης, στον λαϊκισμό. Γιατί τι είναι ο λαϊκισμός; Να καθόμαστε σε ένα τραπέζι όλες οι κοινωνικές ομάδες και επειδή δεν μας αρέσει ο λογαριασμός να τον στέλνουμε σε όποιον δε συμμετέχει στην κουβέντα: στον άνεργο, στον αγέννητο, στον μετανάστη. Αυτό είναι δίκαιο;

Ή είναι δίκαιο να κόβετε τους μισθούς όσων είναι τρία χρόνια από τη σύνταξη για να μην κοπεί η σύνταξη όσων είναι τώρα συνταξιούχοι και όταν σε 3 χρόνια συνταξιοδοτηθούν αυτοί να πάρουν μικρότερη σύνταξη από αυτούς που τώρα στηρίζουν; Να πληρώνουν δηλαδή διπλά!

Έτσι δεν θα λυθεί το ασφαλιστικό απλά κλωτσάτε το πρόβλημα 2-3 χρόνια πιο κάτω μέχρι την επόμενη «μεταρρύθμιση».

Με τέτοιες κοντόφθαλμες προσεγγίσεις το 2015, φέρατε τη χώρα στο χείλος της εξόδου από την Ευρωζώνη. Με πολύ κόπο και αφάνταστες θυσίες πρωτίστως των πολιτών, αλλά και του συνόλου των δημοκρατικών κοινοβουλευτικών δυνάμεων δεν βγήκαμε.

Και ερχόμαστε ξανά το 2016, μόλις στις 28 Ιανουαρίου με εντολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είτε να συμμορφωθούμε και να συμμαζέψουμε τα σύνορά μας, είτε να βγούμε για περίοδο τουλάχιστον 2 ετών από τη ζώνη Σένγκεν.

Πραγματικά δεν θα ησυχάσετε αν δεν μας βγάλετε από κάπου; Και δεν αντιλαμβάνεστε ότι όλες αυτές οι ακραίες φωνές εναντίον μας στην Ευρώπη δεν μπορούν να τιθασευτούν, επειδή και εσείς τους δώσατε βήμα;

Ενώνονται η ανικανότητά σας με τα συμφέροντά τους και είναι ικανοί να μας διώξουν.Στις χώρες που έχουν βάλει ειδικούς κανόνες στη Σένγκεν, αυτοί λήγουν αυτές τις εποχές. (Γερμανία – Αυστρία). Πρέπει να αποδείξουν ότι υπάρχει ανικανότητα σε μια χώρα για να παρατείνουν το ειδικό καθεστώς. Και τους δίνουμε εμείς τη δυνατότητα να το κάνουν.

Να θυμίσω την απειλή του υπουργού Άμυνας ότι θα στείλει τους τζιχαντιστές στην Ευρώπη; Να θυμίσω τον Υπουργό Εξωτερικών που ζητά οικονομικά ανταλλάγματα για να κρατήσει τους μετανάστες και τους πρόσφυγες στην Ελλάδα;

Ορίστε που καταλήγουν σε προβοκατόρικα άρθρα των FT για ανταλλαγή χρέους και μεταναστών.

Αυτά ακούνε οι ακραίοι- και όχι μόνο- και θέλουν τα σύνορα της Ευρώπης να είναι όχι στο Αιγαίο, αλλά στα Σκόπια.

Συγχαρητήρια!

Τουλάχιστον με την ενσωμάτωση της οδηγίας Solvency II τίθενται στέρεες βάσεις για την εξυγίανση της ασφαλιστικής αγοράς. Μιας αγοράς που στα τελευταία χρόνια αντιμετώπισε 39 εταιρείες υπό εκκαθάριση.

Είναι κρίσιμο να μπει επιτέλους τάξη στην πολύπαθη ασφαλιστική αγορά. Ώστε να αποφύγουμε στο μέλλον φαινόμενα ανάλογα με την υπόθεση «ΑΣΠΙΔΑ», η οποία ταλαιπωρεί έξι και πλέον χρόνια τώρα τους ασφαλισμένους.  Για την υπόθεση αυτή υπέβαλα και επίκαιρη ερώτηση, στην οποία όμως ο υπουργός δεν απάντησε επικαλούμενος την πρώτη φορά απουσία του στο εξωτερικό, ενώ μόλις χθες φόρτο εργασίας. Έτσι όμως δε δίνουμε λύση στους 180.000 περίπου ασφαλισμένους που δεν έχουν συμπεριληφθεί στον πίνακα δικαιούχων, ούτε σε όσους δεν πρόλαβαν ή δε μπόρεσαν λόγω κόστους να προβούν σε ανακοπή. Και φυσικά δε δίνουμε λύση σε όλους τους δικαιούχους που περιμένουν εδώ και έξι χρόνια να αποζημιωθούν από την εκκαθάριση και το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής. Γνωρίζουμε και σεβόμαστε κύριε Υπουργέ το βεβαρυμένο σας πρόγραμμα, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να λυθούν και αυτά τα θέματα.

Η οδηγία που συζητάμε σήμερα βάζει νέους σύγχρονους κανόνες εποπτείας, κεφαλαιακής επάρκειας και εταιρικής διακυβέρνησης για τις ασφαλιστικές εταιρείες. Ρυθμίζει μια σειρά θεμάτων σχετικά με την φερεγγυότητα των συμμετεχόντων στην ασφαλιστική αγορά βασιζόμενη σε 3 πυλώνες: στην κεφαλαιακή επάρκεια, στους κανόνες δημοσιότητας και διαφάνειας και στην εταιρική διακυβέρνηση.

Βέβαια αυτό που δεν μπορεί να ρυθμίσει η οδηγία είναι μια σειρά αντικειμενικών δυσκολιών που δημιούργησε η περιπέτεια της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια με ιδιαίτερη ένταση το χρόνο που πέρασε. Τα συστημικά ρίσκα της ελληνικής οικονομίας που εκτοξεύθηκαν από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τα capital control που επέβαλλαν οι πράξεις και οι αστοχίες της ελληνικής Κυβέρνησης, έχουν πλήξει καίρια και τις αποτιμήσεις του ενεργητικού των ασφαλιστικών και την επενδυτική τους πολιτική και την ανάπτυξη των εργασιών τους.

Τα χαρτοφυλάκια Ενεργητικού των περισσοτέρων ασφαλιστικών βρίθουν από ομόλογα του Ελληνικού δημοσίου και ελληνικά εμπορικά ακίνητα, πράγμα που εκ των πραγμάτων δημιουργεί αυξημένες κεφαλαιακές πιέσεις.

Ακόμα και σήμερα τα capital control δυσκολεύουν την επενδυτική δραστηριότητα των ασφαλιστικών στις διεθνείς αγορές, ενώ έχουν παγώσει την ανάπτυξη σε μια σειρά προϊόντων στους κλάδους ζωής και αμοιβαίων κεφαλαίων.

Το Ποτάμι ψηφίζει επί της αρχής και επί των άρθρων τις διατάξεις για την ενσωμάτωση της οδηγίας Solvency II στο εθνικό δίκαιο. Δεν ψηφίζουμε ανύπαρκτες, αλυσιτελής τροπολογίες, αντιμεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό, καταπατήσεις του Συντάγματος.

Σας ευχαριστώ πολύ.