– Μέχρι και αυτή τη στιγμή που μιλάμε, η αντιπολίτευση συνεχίζει να σας επιρρίπτει ευθύνες για το άνοιγμα του τουρισμού ως παραμέτρου εκτίναξης των κρουσμάτων. Πώς απαντάτε στην κριτική;

Ακόμη και στο εθνικό ζήτημα του τουρισμού, ακόμη και στις κρίσιμες ώρες της πανδημίας, δυστυχώς ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει καθηλωμένος στον άκρατο λαϊκισμό, την καλλιέργεια του διχασμού και τη συστηματική διαστρέβλωση της πραγματικότητας. Και λέω «δυστυχώς», διότι η αντιπολίτευση, ως βασικός πυλώνας της δημοκρατίας, οφείλει να εισφέρει στο δημόσιο διάλογο κάτι καλύτερο και πιο εποικοδομητικό από μια επιζήμια καταστροφολογία. Έως το Μάιο, ο ΣΥΡΙΖΑ μάς εγκαλούσε που δεν ανοίγουμε τον τουρισμό και δεν μοιράζουμε στο λαό 700 εκατομμύρια ευρώ για να κινηθεί ελεύθερα και να πάει διακοπές. Τώρα  κατηγορεί την κυβέρνηση για το άνοιγμα του τουρισμού. Ως αρμόδιος υπουργός, για άλλη μία φορά, επαναλαμβάνω ότι το άνοιγμα του τουρισμού θεωρήθηκε σαν υπόδειγμα διεθνώς. Ακόμη και από στατιστική άποψη, τα κρούσματα στο δεύτερο κύμα της πανδημίας δεν σχετίζονται με τον τουρισμό, ούτε ποσοτικά ούτε ως προς την γεωγραφική κατανομή τους.

– Αρκετοί ξενοδόχοι ζητούν η κυβέρνηση να κλείσει τα ξενοδοχεία, καθώς ούτε ενόψει των διακοπών των Χριστουγέννων φαίνεται φως στον ορίζοντα. Είναι στις σκέψεις σας για το επόμενο διάστημα;

Δυστυχώς, φαίνεται να χάνεται  ένα σημαντικό κομμάτι της τουριστικής κίνησης με την  απαγόρευση μετακίνησης από νομό σε νομό.  Η κυβέρνηση παίρνει τις αποφάσεις για το ποιες επιχειρήσεις πρέπει να κλείσουν μετά από εισηγήσεις των ειδικών. Τα ξενοδοχεία, επομένως, δεν κλείνουν επειδή κρίνεται πως δεν αποτελούν υγειονομικό κίνδυνο. Πρέπει ωστόσο  να στηριχθούν γιατί ως κατ’ εξοχήν χειμερινοί προορισμοί, δε θα έχουν πολλές ευκαιρίες να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος. Στηρίζουμε δυναμικά τις επιχειρήσεις του τουρισμού από την αρχή της κρίσης,  και  θα δείξουμε αντανακλαστικά και θα τις στηρίξουμε και σε αυτή την περίπτωση. Το πώς θα γίνει αυτό, θα  το αποφασίσει το Υπουργείο Οικονομικών ανάλογα με τα μέτρα και με τις δυνατότητες που έχει στη «φαρέτρα» του. Το πλαίσιο υπάρχει ήδη και εμείς θα πιέσουμε ώστε το πλαίσιο αυτό να καλύψει και αυτές τις επιχειρήσεις των ορεινών προορισμών.

– Σας ανησυχεί ότι η κατάσταση στο δεύτερο κύμα μπορεί να αλλοιώσει την ποιότητα του ελληνικού brand που ενισχύθηκε και σε όρους υγειονομικής ασφάλειας μετά την επιτυχή διαχείριση του πρώτου κύματος;

Αυτό που βλέπουμε καθημερινά εμείς στο Υπουργείο Τουρισμού είναι την ενίσχυση του κύρους της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Κολοσσοί της τουριστικής βιομηχανίας, tour operator, αεροπορικές εταιρείες και πρακτορεία που διακινούν εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, θέτουν την Ελλάδα στην κορυφή των προτάσεων που θα απευθύνουν στην πελατεία τους. Συνεπώς, εγώ δεν βλέπω καμία «αλλοίωση του brand».  Επιστέγασμα αυτών των προσπαθειών αποτέλεσε το βραβείο που απέσπασε  το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ  για τον κορυφαίο φορέα τουρισμού παγκοσμίως  στη διοργάνωση World Travel Awards (WTA) 2020, που ανέδειξε για μια ακόμη χρονιά την ελίτ της παγκόσμιας ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Βραβείο που ταυτόχρονα αποτελεί  και ευθύνη προκειμένου να πετύχουμε τους μακροπρόθεσμους στόχους μας, για την ποιοτική αναβάθμιση του Ελληνικού Τουρισμού.

– Έχετε κάποιες πρώτες σκέψεις για τον τρόπο επανεκκίνησης του τουρισμού το καλοκαίρι του 2021; Θα έχουμε ένα rebound στις αφίξεις και στα έσοδα;

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι πανδημίες, όπως και κάθε μεγάλη δοκιμασία στην οποίαν υποβάλλεται η ανθρωπότητα, ακολουθούν, με κάποιες παραλλαγές, το ίδιο πρότυπο εξέλιξης: Μετά από την κρίση μεσολαβεί ένα μεταβατικό στάδιο αβεβαιότητας, καθώς οι άνθρωποι διστάζουν να επανέλθουν στον προηγούμενο τρόπο ζωής τους. Αμέσως μετά από αυτή τη φάση, όμως, ακολουθεί η ανάπτυξη, συνήθως με εκρηκτικό ρυθμό.

Η στόχευση του Υπουργείου Τουρισμού είναι, κατ’ αρχήν, τριπλή: Πρώτον, ενίσχυση και διεύρυνση της στρατηγικής μας με στόχο την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού αποτελούν βασικό μας εργαλείο προς αυτή την κατεύθυνση. Δεύτερον, εντατικοποίηση των διεθνών πρωτοβουλιών μας ώστε να έχουμε ένα νέο περιβάλλον ταξιδιών, σε συνάρτηση με τους εμβολιασμούς και τρίτον, ενίσχυση της διαφημιστικής προβολής της Ελλάδας ως ασφαλούς προορισμού, με απέραντες δυνατότητες φιλοξενίας. Οι προωθητικές καμπάνιες που σχεδιάζουμε με τον ΕΟΤ  είναι σύγχρονες και απόλυτα προσαρμοσμένες στα νέα, ψηφιακά κυρίως, μέσα.

– Μπορεί να υπάρξει τους επόμενους μήνες ένα «υγειονομικό διαβατήριο» για όσους ταξιδεύουν στο εξωτερικό; Εκτιμάτε ότι ενδεχομένως κάποιες αεροπορικές εταιρείες ή και άλλες χώρες να απαιτούν τον εμβολιασμό των τουριστών πριν από ένα ταξίδι τους;

Έχω την αίσθηση ότι δεν μπορούμε νομικά ή με άλλον τρόπο να υποχρεώσουμε ανθρώπους να είναι εμβολιασμένοι πριν ταξιδέψουν. Η συζήτηση είναι ακόμα ανοικτή. Κάποιος που είναι εμβολιασμένος, θα μπορεί ενδεχομένως  να παρακάμπτει διαδικασίες ελέγχου και να είναι πιο εύκολη η μετακίνησή του. Σε αυτήν την περίπτωση χρειάζονται εφαρμογές που θα καταγράφουν με αξιόπιστο τρόπο αυτά τα στοιχεία. Υπάρχουν κινήσεις που έχουν γίνει προς αυτήν την κατεύθυνση και, μάλιστα, μία από αυτές την υιοθέτησε και η ΙΑΤΑ, η Διεθνής Ομοσπονδία των Αεροπορικών Εταιρειών, το λεγόμενο «travel pass» και πρόκειται για μία απλή εφαρμογή.Ως ελληνικό Υπουργείο Τουρισμού και εκπροσωπώντας τη χώρα μας σε ευρωπαϊκά και παγκόσμια θεσμικά όργανα, αυτό που εμείς προωθούμε συστηματικά και επιδιώκουμε, είναι η καθιέρωση ενιαίων διαδικασιών για την μετακίνηση των ανθρώπων.