Συνεντεύξεις

Συνέντευξη του Υπουργού Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη στην “Καθημερινή”

Στο ένθετο “Ταξίδια” της Καθημερινής της Κυριακής

Ο κλάδος της φιλοξενίας υπέστη βαρύ πλήγμα από την κατάρρευση της Thomas Cook. Ποια μέτρα έχετε δρομολογήσει προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και τι σχεδιάζετε προκειμένου το εγχώριο τουριστικό προϊόν να μην βρεθεί σε παρόμοια δεινή θέση;

 

Από τον «ξαφνικό θάνατο» της Thomas Cook, που αποτελεί μια δυσάρεστη εξέλιξη για τον παγκόσμιο τουρισμό, τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους σε αυτές, πήραμε ένα μάθημα: Πως η εξάρτηση του τουριστικού μας προϊόντος από έναν πελάτη ενέχει κινδύνους. Επίσης και αυτό είναι το πιο κρίσιμο πως το ελληνικό τουριστικό προϊόν, ως ένας ζωντανός οργανισμός, πρέπει να μετεξελιχθεί. Και τώρα είναι η ευκαιρία μας να αλλάξουμε την τουριστική μας στρατηγική. Εκεί επικεντρώνουμε τις δυνάμεις μας. Δηλαδή όχι μόνο στο πως θα επουλώσουμε τα “τραύματα” που άφησε η Thomas Cook τη φετινή χρονιά και το δυνητικό “άνοιγμα” που αφήνει πίσω της για την επόμενη, αλλά πως θα δημιουργήσουμε στέρεες βάσεις με μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Στο πλαίσιο αυτό βρισκόμαστε σε ανοικτή επικοινωνία με τις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να καλυφθούν οι 1,6 εκατομμύρια “ορφανές” αεροπορικές θέσεις που άφησε η Thomas Cook και βρισκόμαστε σε επαφή με τους tour operators για τα συμβόλαια με τους ξενοδόχους. Επίσης έχουμε λάβει σειρά συγκεκριμένων μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων του Τουρισμού που έχουν πληγεί.

Οι πρωτοβουλίες μας όμως δεν περιορίζονται μόνο σε αυτές τις δράσεις. Λειτουργούμε εμπροσθοβαρώς υλοποιώντας τη διαφημιστική προβολή της χώρας στις διεθνείς αγορές εκ των προτέρων και όχι εκ των υστέρων όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα. Στο πλαίσιο αυτό η καμπάνια για την επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2020. Ο σχεδιασμός που έχει γίνει, προβλέπει τη διάθεση άνω των 11 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) για το διαφημιστικό πρόγραμμα.

Θα ήθελα όμως να σημειώσω ότι ήδη το κενό της Thomas Cook καλύπτεται  και η ανωμαλία που προκλήθηκε θα αντιμετωπιστεί σύντομα από τις ίδιες τις συναλλαγές άλλων Tour Operators. Η ουσιαστική συμβολή του υπουργείου Τουρισμού είναι να συνεχίσει άοκνα τόσο την προβολή της χώρας, ως τουριστικού προορισμού, όσο και να αναδεικνύει την ποιότητα και την ποικιλία του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

 

Ποιος όμως είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου Τουρισμού για τη μετεξέλιξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος σε μια παγκόσμια άκρως ανταγωνιστική αγορά;

 

Ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει την ανάδειξη θεματικών τουριστικών προϊόντων, τη διασφάλιση ποιοτικών τουριστικών υποδομών με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού που καταγράφουν ανάπτυξη διεθνώς. Πρόκειται για ορόσημα που έχουν σημαντικές προοπτικές και μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στην επόμενη ημέρα του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος και κατ’ επέκταση στην εθνική οικονομία.

Στο επίκεντρο της Κυβερνητικής πολιτικής, βρίσκεται επίσης η επιτάχυνση όλων των ώριμων επενδυτικών σχεδίων σε τουριστικές μονάδες, και η πραγματοποίηση των αναγκαίων επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών (περιφερειακά αεροδρόμια, λιμάνια, οδικά δίκτυα), με κινητοποίηση του ιδιωτικού τομέα και συμμετοχή του στο κόστος.

Δεν αφήνουμε τίποτε στην τύχη του, αξιοποιώντας κάθε προοπτική, δυνατότητα ή ενδεχόμενη συνεργασία.

 

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η αναβάθμιση του προϊόντος έχει επιχειρηθεί και κατά το παρελθόν με πενιχρά αποτελέσματα. Τι διαφορετικό κομίζετε και πως θα το επιτύχετε;

 

Η Ελλάδα, έχοντας αφήσει πίσω τη 10ετή οικονομική κρίση και έχοντας αλλάξει σελίδα σε πολιτικό επίπεδο στις 7 Ιουλίου, προσφέρει εκτός από σταθερότητα και ασφάλεια και αναπτυσσόμενο οικονομικό περιβάλλον. Αυτό από μόνο του αποτελεί εχέγγυο για την επιτυχή υλοποίηση των ορόσημων που έχουμε θέσει ως Κυβέρνηση και ως Υπουργείο Τουρισμού για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος.

Αυτό όμως είναι το γενικό πλαίσιο. Η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού παρακολουθεί εναργώς όλες τις σύγχρονες τάσεις που αφορούν κάθε μορφή τουρισμού. Συνεργάζεται με όλους τους Φορείς που εμπλέκονται με την εγχώρια “βιομηχανία” προκειμένου να παρεμβαίνει, να σχεδιάζει και να υλοποιεί στοχευμένες πολιτικές. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα προωθούμε ταχύτατα την αναγνώριση των Ελληνικών Υδάτινων Πόρων ως Ιαματικών. Η κίνηση αυτή θα απεμπλέξει από γραφειοκρατικά κωλύματα και θα επιτρέψει την αξιοποίησή τους. Στην ουσία μιλάμε για έναν ανεκμετάλλευτο πλούτο ο οποίος θα μπορούσε να προσελκύσει τόσο επισκέπτες ιαματικού τουρισμού όσο και επενδυτικά κεφάλαια. Για να δώσω μια τάξη μεγέθους της σημασίας αυτού μόνον του υποκλάδου σας πληροφορώ ότι παγκοσμίως σύμφωνα με το Global Wellness Economy Monitor, η συγκεκριμένη αγορά παράγει τζίρο 56,2 δις. δολάρια (στοιχεία 2017) ενώ εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει σε αξία τα 77 δις. δολάρια το 2022.

 

Έχετε αποτιμήσει την επίπτωση του Brexit στον ελληνικό τουρισμό; Και ποια η εκτίμησή σας για το 2020;

 

Παρά τους κραδασμούς από την οικονομική κατάρρευση της Thomas Cook, ο Οκτώβριος ισοσκέλισε τις χαμένες εισπράξεις από τα πακέτα που ακυρώθηκαν. Εξ αυτού του λόγου στο υπουργείο Τουρισμού εκτιμούμε πως τα έσοδα τη φετινή χρονιά θα κινηθούν υψηλότερα σε σχέση με το 2018. Ο στόχος μας για το 2020 είναι η σταθεροποίηση των τουριστικών μεγεθών, η άνοδος στον αριθμό των ξένων επισκεπτών και η αύξηση της μέσης δαπάνης. Ειδικότερα και σε ό,τι  αφορά τις εισπράξεις, προσβλέπουμε σε αύξηση γύρω στο 10% σε σύγκριση με φέτος.

Αναφορικά με το Brexit, κανείς δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να υπολογίσει τις επιπτώσεις, πόσες και ποιες θα είναι αυτές. Η στόχευσή μας είναι να διατηρήσουμε τις τουριστικές ροές από το Ηνωμένο Βασίλειο που αποτελεί και έναν από τους βασικούς “πελάτες” του τουριστικού μας προϊόντος.

 

Ποια η προσέγγιση της Κυβέρνησης και του Υπουργείου για το θέμα των βραχυχρόνιων μισθώσεων για το οποίο στην Ευρώπη αρκετές χώρες έχουν προχωρήσει σε σημαντικές ρυθμίσεις.

 

Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι μια διεθνής τάση η οποία απαντάται σε όλες τις μεγάλες τουριστικές αγορές. Πρόκειται για ένα τουριστικό προϊόν, το οποίο είναι εδώ για να μείνει. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να μπουν κανόνες, αλλά δεν πρόκειται να υπάρξει κανένας αιφνιδιασμός. Πέρα από τις φορολογικές ρυθμίσεις που αφορούν τη βραχυχρόνια μίσθωση η Κυβέρνηση συντονισμένα επεξεργάζεται ένα πλαίσιο κανόνων.

Οδηγός για το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο θα είναι η διαφάνεια στις συναλλαγές, η προστασία των χρηστών αυτών των υπηρεσιών, η διασφάλιση του ανταγωνισμού στον τουριστικό κλάδο και η δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών.

 

Οι επιχειρήσεις του κλάδου εγείρουν θέμα υπερφορολόγησης. Υπάρχει περιθώριο ελάφρυνσης τους;

 

Όσον αφορά τη φορολόγηση του τουριστικού προϊόντος, θα ήθελα να επισημάνω πως συνδέεται με την ανταγωνιστικότητά του. Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας για τη μείωση της φορολόγησης του πακέτου προς το υπουργείο Οικονομικών και αναμένουμε το οριστικό πλάνο. Σε ό,τι αφορά το τέλος διαμονής θα διερευνήσουμε τις δυνατότητες που έχουμε, ώστε το τέλος να στηρίξει άμεσα τον ελληνικό Τουρισμό και να είναι ανταποδοτικό.