Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας σχετικά με την αποπομπή διεθνών αξιολογητών από το ΕΚΠΑ

Η κυβέρνηση πολλάκις μας έχει επισημάνει τη σημασία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έχει χύσει «κροκοδίλεια» δάκρυα για τη φυγή των επιστημόνων μας στο εξωτερικό και την υποβάθμιση του ελληνικού πανεπιστημίου. Έχουμε ακούσει για ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου, για ουσιαστική στήριξη της έρευνας και σύνδεση των Πανεπιστημίων με την έρευνα. Ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας σε τηλεοπτική εκπομπή τη Δευτέρα 2 Νοεμβρίου δήλωνε: «Τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ φέτος πράγματι υφίστανται τις μεγαλύτερες περικοπές. Φέτος αποφασίσαμε να στηρίξουμε την πρωτοβάθμια, την δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την ειδική αγωγή. Τα πανεπιστήμια έχουν και μία τρίτη δυνατότητα χρηματοδότησης μέσω του ερευνητικού έργου».

Μέσα σε λιγότερες από 10 ώρες από τις δηλώσεις αυτές του Υπουργού, ομάδα διεθνών αξιολογητών που αποτελείται από Έλληνες καθηγητές ευρωπαϊκών και αμερικάνικων πανεπιστημίων και που έργο τους είχαν την αξιολόγηση του ΕΚΠΑ, έγιναν δεκτοί με ρίψεις φρούτων και απειλές από τους φοιτητές και αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν και να μην προχωρήσουν στο έργο τους. Είχαν βέβαια προλάβει κατά την πρώτη ημέρα της επίσκεψής τους να υποβάλλουν ερωτήματα σχετικά με τη λειτουργία και τη σκοπιμότητα των πανεπιστημιακών τμημάτων, το στρατηγικό σχεδιασμό, αλλά και το θέμα των «αιώνιων» φοιτητών. Προφανώς κάποιοι ενοχλήθηκαν, θορυβήθηκαν και αποφάσισαν να ανακόψουν τις ενοχλητικές αυτές ερωτήσεις και διαδικασίες, βάζοντας ταυτόχρονα «φρένο» στην προοπτική μιας θετικής αξιολόγησης του ΕΚΠΑ και θετικής κατάταξης μεταξύ των διεθνών πανεπιστημνίων, με πιθανά αποτελέσματα την εύρεση χρηματοδοτήσεων, την ενίσχυση της έρευνας, τη θετική διαφήμιση στο εξωτερικό.

Στα παραπάνω θλιβερά όσο και δυσφημιστικά για τη χώρα μας γεγονότα, ο Χάρης Θεοχάρης, Βουλευτής Β’ Αθηνών και Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση προς τον αρμόδιο υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, καλώντας τον να πάρει θέση, να εξηγήσει τα αποτελέσματα αυτής της συμπεριφοράς για το ΕΚΠΑ και να παρουσιάσει τις ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες και να επανέλθουν οι αξιολογητές για να ολοκληρώσουν στο έργο τους.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επίκαιρης ερώτησης:

«Επίκαιρη Ερώτηση

προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Μετά τα όσα λυπηρά και ατυχή περιστατικά και δηλώσεις που βιώνουμε όλοι τις τελευταίες εβδομάδες στο χώρο της παιδείας (αναφέρουμε χαρακτηριστικά τις δηλώσεις περί Ποντιακού Ελληνισμού, τους γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία και είναι ταξικοί εχθροί) έρχεται σαν επιστέγασμα η είδηση ότι εξωτερικοί αξιολογητές που επισκέπτονταν σχολές του ΕΚΠΑ, έγιναν δεκτοί με φρούτα και απειλές και αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν αλλά και να σταματήσουν τη διαδικασία αξιολόγησης. Στην Επιτροπή Αξιολόγησης συμμετείχαν Έλληνες καθηγητές ευρωπαϊκών και αμερικανικών ΑΕΙ, άνθρωποι δηλαδή τους οποίους η κυβέρνηση (μόνο στα λόγια όπως αποδεικνύεται) σέβεται και έχει μάλιστα καλέσει να επιστρέψουν στη χώρα τους.

Οι αξιολογητές, την πρώτη ημέρα της επίσκεψής τους, «πρόλαβαν» να υποβάλλουν μια σειρά ερωτήσεων όπως γιατί διατηρούνται τμήματα που θα μπορούσαν να αποτελούν απλώς κατευθύνσεις, ποιος ο στατηγικός σχεδιασμός του ιδρύματος, ποιοι οι τρόποι βελτίωσής του, αλλά και τι πρόκειται να γίνει με τους «αιώνιους» φοιτητές. Προφανώς οι ερωτήσεις των αξιολογητών ενόχλησαν και θορύβησαν, με αποτέλεσμα οι αξιολογητές να τύχουν της (αυθόρμητης;) «θερμής υποδοχής» από τους φοιτητές κατά τη δεύτερη ημέρα της επίσκεψής τους.

Τα εν λόγω περιστατικά μέχρι στιγμής δεν έχουν καταδικαστεί, ούτε καν σχολιαστεί από τις πρυτανικές αρχές, αλλά και από την ίδια την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Και όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που ο αρμόδιος υπουργός με δηλώσεις του (εκπομπή «Ενικός» 2.11.2015) παραδεχόταν ότι: «Τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ φέτος πράγματι υφίστανται τις μεγαλύτερες περικοπές. Φέτος αποφασίσαμε να στηρίξουμε την πρωτοβάθμια, την δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την ειδική αγωγή. Τα πανεπιστήμια έχουν και μία τρίτη δυνατότητα χρηματοδότησης μέσω του ερευνητικού έργου».

Πρέπει να επισημάνουμε ότι επί της αρχής η δήλωση του Υπουργού είναι σωστή, αλλά για να χρηματοδοτηθούν από τρίτους τα Πανεπιστήμια πρέπει αφενός να αξιολογηθούν και αφετέρου να αξιολογηθούν θετικά. Να γνωρίζει ο Υπουργός ότι δεν αρκεί να περηφανευόμαστε για τις αξιολογήσεις του 2014 όπου ανάμεσα στα 800 κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου φιγουράριζαν και 6 ελληνικά. Ούτε είναι αρκετό να τάζουμε χίμαιρες σε έλληνες επιστήμονες του εξωτερικού για να επιστρέψουν στη χώρα. Όλα αυτά χρειάζονται δουλειά και πρωτίστως αξιοπρέπεια…  

Έπειτα από τα παραπάνω ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

  1. Ποιες είναι οι συνέπειες για τα πανεπιστήμια, τη χρηματοδότησή τους από κοινοτικούς και άλλους πόρους, αλλά και τη γενικότερη εικόνα της χώρας στο εξωτερικό από την εξοργιστική όσο και προκλητική στάση απέναντι στους διεθνείς αξιολογητές; Πώς συνάδουν τα ανωτέρω με την (τουλάχιστον στα λόγια) θέση της κυβέρνησης ότι τα Πανεπιστήμια μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέσω του ερευνητικού έργου;
  2. Ποιες είναι οι πράξεις στις οποίες έχει προχωρήσει ή προτίθεται να προχωρήσει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ώστε α) να αποδοθούν ευθύνες για τα συγκεκριμένα λυπηρά περιστατικά και β) να αποκατασταθεί η εικόνα του ελληνικού πανεπιστημίου και να διορθωθεί η ζημιά που ήδη έχει γίνει;

Ο ερωτών βουλευτής

Χάρης Θεοχάρης

Β’ Αθηνών, Το Ποτάμι»