Ο ελληνικός τουρισμός, μια πλουτοπαραγωγική πηγή της χώρας η οποία συχνά χαρακτηρίζεται σαν «ατμομηχανή» της εθνικής μας οικονομίας, βρίσκεται μόλις στην αρχή της διαδρομής της -αρκεί να κινηθεί σε άλλες ράγες. Αυτό ίσως ακούγεται παράδοξο, υπό την έννοια ότι, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, στη σχετική ειδησεογραφία κυριαρχούσε η φιλολογία περί «ρεκόρ αφίξεων». Και, όντως, τα μεγέθη είναι εντυπωσιακά: Η Ελλάδα το 2018, για 6η συνεχή χρονιά, σημείωσε νέο ρεκόρ σε αφίξεις με 33,1 εκατ. και εισοδήματα από τον τουρισμό 16 εκατ. ευρώ. Ο τουρισμός για την Ελλάδα αποτελεί τον πρωταθλητή των εξαγωγικών δραστηριοτήτων, παράγoντας έως και το 30,9% του ΑΕΠ και το 25,9% της αγοράς εργασίας. Συνεπώς, όσο περισσότεροι τουρίστες, τόσο μεγαλύτερα τα οφέλη. Σωστά; Όχι ακριβώς. Η θέση του νυν υπουργού Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη αλλά και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είναι ότι ο ελληνικός τουρισμός πρέπει να αλλάξει εντελώς φιλοσοφία. Και εάν από την ποσότητα -δηλαδή τον όγκο των αφίξεων αλλοδαπών τουριστών- περάσει στην ποιότητα, τότε τα έσοδα για το ελληνικό κράτος θα πολλαπλασιαστούν. Γι’ αυτό υποστηρίζεται με κάθε τρόπο και σε όλους τους τόνους από τη διοίκηση του υπουργείου ότι το πραγματικό ταξίδι του ελληνικού τουρισμού προς την επιτυχία μόλις τώρα ξεκινά.
Από το 2009 ως το 2018 ο Τουρισμός έχει συνεισφέρει 125 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία. Και, φυσικά, έχει ωφελήσει πολύπλευρα και πολλαπλά τη γενικότερη οικονομική δραστηριότητα, όπως και τη διεθνή προβολή της Ελλάδας. Ταυτόχρονα όμως διαπιστώνεται μια θεμελιώδης αστοχία: τα τελευταία 10 χρόνια ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε σημαντικά και δυσανάλογα περισσότερο από όσο αυξήθηκε το τουριστικό εισόδημα της χώρας. Αυτό αποδεικνύει ότι, δυστυχώς, η κρατική πολιτική στον τομέα του Τουρισμού δεν ήταν αυτή που έπρεπε ώστε να αξιοποιήσει το ρεύμα, τη ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ιδιαίτερα δε η προηγούμενη κυβέρνηση αρκέστηκε στο να παρακολουθεί, αμήχανα και παθητικά, την ευνοϊκή για τον ελληνικό τουρισμό συγκυρία. Εστιάζοντας και προβάλλοντας μόνο τους αριθμούς, τον ομολογουμένως θεαματικό όγκο των αφίξεων. Όμως, έχει πλέον γίνει απολύτως ξεκάθαρο ότι χωρίς στρατηγικό σχέδιο, ο τουριστικός πλούτος έρχεται και φεύγει από την Ελλάδα κατ’ ουσία ανεκμετάλλευτος. Απαιτείται ένας μακρόπνοος, τουλάχιστον δεκαετούς ορίζοντα, σχεδιασμός για τον τουρισμό. Ένα «master plan» με τελικό στόχο την απαγκίστρωση της Ελλάδας από το πρότυπο του μαζικού τουρισμού και την μετάβαση στο ανώτερο στάδιο του ανθρωποκεντρικού μοντέλου ανάπτυξης. Ένα είδος τουρισμού σύγχρονου, που προσκαλεί τον επισκέπτη να παρατείνει τη διαμονή του στη χώρα μας -και, κατά συνέπεια, να ξοδεύει περισσότερα χρήματα. Ακριβώς επειδή απολαμβάνει την ελληνική φιλοξενία και οτιδήποτε συμπεριλαμβάνεται στο «πακέτο» που μόνο η Ελλάδα μπορεί να προσφέρει.
Το στρατηγικό σχέδιο της παρούσας κυβέρνησης ήδη εκπονείται υπό την επίβλεψη του υπουρχού Χάρη Θεοχάρη. Και σε αυτό εντάσσονται, φυσικά, οι επενδύσεις στον τουριστικό τομέα. Οι οποίες είναι πολλές, σοβαρές και κατά το πλείστον -και σημαντικότερον- ξένες. Ενδεικτικά ας αναφερθούν οι εξής:
– Η κινεζική Fosun και η Emirati Eagle Hills ανακοίνωσαν συμφωνίες με την Lamda Development για τη συγχρηματοδότηση του έργου στο Ελληνικό, ύψους 7 δισ. ευρώ.
– Η TUI Group, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτης της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, επενδύει σε τουριστικά συγκροτήματα στην Ελλάδα, τα οποία θα ενταχθούν στις σειρές καταλυμάτων της TUI ανά τον κόσμο υπό τα σήματα Robinson και Family Life Hotel.
– Η εταιρεία Fattal Hotel με έδρα το Ισραήλ εισήλθε στην Ελλάδα με σημαντική επένδυση στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της Αθήνας, γεγονός που αναμένεται να μεταμορφώσει γωνιές της πρωτεύουσας που έως τώρα θεωρούνταν υποβαθμισμένες.
– Η αμερικανική Hines αποκτά το πρώην Ledra Hotel στην Αθήνα.
– Το πανίσχυρο γερμανικό πρακτορείο Alltours αποκτά δύο ξενοδοχεία στην Ελλάδα.
– Η αμερικανική Oaktree Capital μέσω κοινοπραξίας με την ελληνική Sani AE επεκτείνεται στην ελληνική τουριστική αγορά.
– Οι επενδυτικοί όμιλοι Kerzner International Holdings και Dolphin Capital προχωρούν σε επενδύσεις της τάξης των 150 εκατ. ευρώ.
– Η Accor Hotels και τα Marriott συνεχίζουν την επέκτασή τους στην Ελλάδα.
– Το Wyndham Hotel Group εγκαινιάζει νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα και σε άλλους δημοφιλείς προορισμούς.
– Τα πρώτα Aman Resort (Amanzoe) και Nikki Beach Hotel άνοιξαν τις πύλες τους στην Αργολίδα, ενώ άλλες πολυτελείς βίλες και ξενοδοχειακές μονάδες κατασκευάζονται σε διάφορα σημεία της Πελοποννήσου.
– Η ρωσική Mirum κατασκευάζει το Elounda Hills, ένα πολυτελές συγκρότημα εξοχικών κατοικιών στην Κρήτη.
– Το Four Seasons άνοιξε το πρώτο του ξενοδοχείο στην Αθήνα
– Ο Ρώσος μεγιστάνας Dmitry Rybolovlev ξεκινά ένα τουριστικό έργο δαπάνης 120 εκατ. ευρώ στο ιδιωτικό νησί του, τον Σκορπιό.
– Ακόμη και δίπλα στο Άγιον Όρος δημιουργούνται σύγχρονα καταλύματα. Η Cronwell επενδύει στη Νέα Ιερισσό, κατασκευάζοντας πολυτελές θέρετρο 300 δωματίων, με 2 ξενοδοχεία και 10 βίλες.
– Η TEMES AE, ιδιοκτήτρια του πολυτελούς τουριστικού θέρετρου Costa Navarino στη Μεσσηνία, πρόκειται να επενδύσει 250 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία δεύτερου τουριστικού καταλύματος στον κόλπο του Ναβαρίνου. Έτσι θα υλοποιηθεί η επέκταση προς την κοντινή Πύλο, με την κατασκευή ενός ξενοδοχείου 5 αστέρων, με επιπλωμένες βίλες χωρητικότητας 900 κλινών και ενός γηπέδο γκολφ 18 οπών κ.α.
Πέραν αυτών, η κυβέρνηση επενδύει πολύπλευρα στη βελτίωση και την διαφοροποίηση του εθνικού τουριστικού προϊόντος. Πέραν των υποδομών, κρίσιμης σημασίας είναι η επένδυση στη δραστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης, για τους μελλοντικούς εργαζόμενους στον τουριστικό τομέα. Η επέκταση της τουριστικής περιόδου, η ενίσχυση εξειδικευμένων μορφών τουρισμού (ιατρικός, ευεξίας, αθλητικός, καταδυτικός, αναρριχητικός κ.λπ), η μέριμνα για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρίες, η προώθηση της ελληνικής κουζίνας και η αποκάλυψη του πλούτου της γεύσης, οι στρατηγικές συμφωνίες με νέες αγορές όπως η Κίνα, μαζί με δεκάδες ακόμη πρωτοβουλίες, αποτυπώνουν στην πράξη το καινούργιο όραμα για τον ελληνικό τουρισμό. Ένα σύγχρονο, εθνικό όραμα για το μέγιστο όφελος και την πρόοδο του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας μέσω του τουρισμού.