Συνεντεύξεις

Ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, μιλά στην ATHENS VOICE

Το 2021 θα είναι χρονιά ουσιαστικής επαναφοράς του ελληνικού Τουρισμού» εκφράζει την αισιοδοξία του ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, και τονίζει ότι «η Ελλάδα αποτέλεσε υπόδειγμα για το πώς άνοιξε τον Τουρισμό» το φετινό καλοκαίρι. Άλλωστε θεωρεί ότι αυτό συνετέλεσε και στην πρόσφατη βράβευση υπουργείου και ΕΟΤ από την κορυφαία διοργάνωση World Travel Awards, ως «Κορυφαίου Φορέα Τουρισμού Παγκοσμίως» μια τόσο δύσκολη χρονιά. Ο κ. Θεοχάρης μας μίλησε, ανάμεσα σε άλλα, για τα σχέδια περί ψηφιακού μετασχηματισμού και ανάπτυξης των εναλλακτικών μορφών Τουρισμού στα οποία η χώρα θα επενδύσει.

Το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ βραβεύτηκαν από την κορυφαία διοργάνωση World Travel Awards ως «Κορυφαίος Φορέας Τουρισμού Παγκοσμίως» λίγο πριν το τέλος του 2020, μιας ομολογουμένως δύσκολης χρονιάς για τον τουρισμό. Μέσα στην απαγορευτική συνθήκη της πανδημίας του κορωνοϊού, ποια θεωρείτε ότι ήταν τα χαρακτηριστικά που έκαναν το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και κατ’ επέκταση την Ελλάδα να ξεχωρίσουν, παρά το πλήγμα που δέχθηκε η τουριστική βιομηχανία;

Η χώρα μας αποτέλεσε υπόδειγμα για το πώς άνοιξε τον τουρισμό, για την ασφάλεια που ένιωσαν τα εκατομμύρια των ξένων επισκεπτών, οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες αλλά και κάθε Έλληνας πολίτης. Εάν δει κανείς αντικειμενικά αυτό που πέτυχε η Ελλάδα το προηγούμενο διάστημα θα αισθανθεί περήφανος για τον Ελληνικό Τουρισμό. Και όταν μιλάμε για ελληνικό τουρισμό εννοούμε τους εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους που εργάζονται σε αυτόν. Το βραβείο, μια διάκριση που για πρώτη φορά αποσπάσαμε ως Υπουργείο Τουρισμού και ΕΟΤ, ανήκει σε όλους. Αποτελεί το επιστέγασμα μιας συλλογικής προσπάθειας με χαρακτηριστικά την πολλή δουλειά, την εξαιρετική συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, διαφημιστικές καμπάνιες νέας φιλοσοφίας – καλαίσθητες, βαθιά ανθρώπινες, προσαρμοσμένες στον κώδικα των influencers και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Αλήθεια, ως υπουργός Τουρισμού πώς νιώσατε αυτό το καλοκαίρι;
Ευθύνη. Αυτό ήταν το κυρίαρχο συναίσθημα. Ευθύνη για τις επιχειρήσεις, ευθύνη για τους εργαζόμενους, για τους επισκέπτες, για το user της χώρας. Κάθε μέρα ήταν μια μικρή μάχη που έπρεπε να κερδηθεί για το καλό όλων. Με αποφάσεις δύσκολες κάποιες φορές, που όμως μας δικαίωσαν. Ήταν ένα διαφορετικό καλοκαίρι, που τελικά πετύχαμε να ενισχύσουμε το brand της χώρας και να θέσουμε τις βάσεις για την ανάκτηση του χαμένου εδάφους. Το φετινό καλοκαίρι ήταν για εμένα πρόκληση, μιας και εξελίχθηκε διαφορετικά από τα προηγούμενα. Πρόκληση, όμως, είναι και το επόμενο καλοκαίρι, γιατί οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι για σκληρό ανταγωνισμό. Μπορούμε πλέον να σχεδιάζουμε την επόμενη χρονιά με περισσότερη ασφάλεια, με μεγαλύτερη αισιοδοξία.

Η χώρα μας αναδεικνύεται ήδη από πολλά τουριστικά πρακτορεία και διεθνή περιοδικά ως ο κορυφαίος προορισμός των τουριστών για το 2021. Τι σηματοδοτεί το βραβείο που λάβατε, αλλά και τα θετικά μηνύματα που μας έρχονται από όλο τον κόσμο, για τον στρατηγικό σχεδιασμό της νέας τουριστικής σεζόν και ποιοι οι βασικοί πυλώνες του;
Δεν είναι μόνο το βραβείο WTA που παρέχει ψήφο εμπιστοσύνης εκ μέρους της διεθνούς κοινότητας προς τον Ελληνικό Τουρισμό. Κολοσσοί της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς (tour operators, μεγάλα πρακτορεία, αεροπορικές εταιρείες κ.λπ.) έχουν θέσει την Ελλάδα στην κορυφή των προτάσεων που απευθύνουν στην πελατεία τους. Θα προσέθετα, επίσης, το έντονο ενδιαφέρον ξένων κρατικών φορέων, ομολόγων του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, να μοιραστούν την τεχνογνωσία μας στον συγκερασμό των μέτρων προφύλαξης από την πανδημία, με την ελευθερία κινήσεων η οποία προϋποτίθεται για μια ολοκληρωμένη και ευχάριστη ταξιδιωτική εμπειρία. Σε ό,τι αφορά στο στρατηγικό σχεδιασμό, για εμάς προέχουν ζητήματα όπως η ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος με την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού, η αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων για τη δημιουργία νέων ή τη ριζική αναβάθμιση ήδη υπαρχουσών υποδομών, η άρση γραφειοκρατικών και άλλων εμποδίων για τη δημιουργία εγκαταστάσεων, όπως τα γήπεδα γκολφ, η οικονομική στήριξη εργαζομένων και επιχειρήσεων οι οποίοι επλήγησαν από την πανδημία και το ολοκληρωμένο και ουσιαστικό πέρασμα του Ελληνικού Τουρισμού στην ψηφιακή εποχή.

Ποιος ο ρεαλιστικός στόχος που έχετε θέσει προσωπικά για το 2021;
Περιμένω σαφώς καλύτερες επιδόσεις. Ελπίζω ότι το 2021, έτος με ιδιαίτερο συμβολισμό καθώς συμπίπτει με τους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, θα είναι χρονιά ουσιαστικής επαναφοράς για τον Ελληνικό Τουρισμό. Αυτό που μπορώ ως υπουργός να δεσμευτώ είναι ότι θα είμαστε έτοιμοι από κάθε άποψη για να πρωταγωνιστήσει η χώρα μας στην τουριστική αγορά, θέση που της αξίζει άλλωστε.

Πότε εκτιμάτε ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για επάνοδο του Τουρισμού; Είναι η έγκριση του εμβολίου κατά του κορωνοϊού και η έναρξη των εμβολιασμών χρονικό σημείο αναφοράς;
Αναμφίβολα ο εμβολιασμός και η θωράκιση της δημόσιας υγείας θα είναι καθοριστικοί παράγοντες. Όχι μόνο για τον Τουρισμό, αλλά για κάθε κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα. Το ιδανικό σενάριο είναι η περίοδος αβεβαιότητας να διαρκέσει λίγους μόνο μήνες ακόμα. Και, όσο το δυνατόν συντομότερο, να αρχίσει η ενίσχυση των ταξιδιωτικών ροών, από όλη την υφήλιο, προς τη χώρα μας.

Θα μπορούσε ο εμβολιασμός των ταξιδιωτών να αποτελέσει προαπαιτούμενο για την άφιξη τουριστών στη χώρα μας; Υπάρχουν σχετικές εισηγήσεις στις αρμόδιες επιτροπές;
Η συζήτηση είναι ακόμα ανοιχτή, δεν έχει καταλήξει και ενδεχομένως να κινηθεί προς πολλαπλές κατευθύνσεις. Αυτό που μπορεί ενδεχομένως να συμβεί, είναι κάποιος που έχει κάνει το εμβόλιο να καταγράφεται και να είναι πιο εύκολη η μετακίνησή του. Υπάρχουν κινήσεις που έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση και, μάλιστα, μία από αυτές την υιοθέτησε και η ΙΑΤΑ, η Διεθνής Ομοσπονδία των Αεροπορικών Εταιρειών, το λεγόμενο «travel pass».

Ποια τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα επιδιώξει να αξιοποιήσει ο τουρισμός από το Ταμείο Ανάκαμψης;
Η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος απαιτεί ενίσχυση των υποδομών, κυρίως στις μεταφορές, στην ενέργεια, την ύδρευση ή στη διαχείριση των απορριμμάτων. Παράλληλα μια σειρά θεματικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο ορεινός, ο θαλάσσιος και ο γαστρονομικός τουρισμός μπορούν να ενισχύσουν την κατά κεφαλή δαπάνη, να επεκτείνουν την τουριστική περίοδο και να προσελκύσουν νέα κεφάλαια στον κλάδο. Τέλος, ιδιαίτερα σημαντική είναι η ψηφιακή και πράσινη μετάδοση των ξενοδοχειακών μονάδων και ο επακόλουθος σχεδιασμός προγραμμάτων χρηματοδότησης για αυτές τις επενδύσεις.

Η πανδημία επίσπευσε τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Ποιες κινήσεις έχουν γίνει για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Τουρισμού;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί προτεραιότητα στον Τουρισμό. Καλούμαστε να προχωρήσουμε άμεσα προς τη μετάβαση στον ηλεκτρονικό τουρισμό (e-tourism) και γενικότερα την ψηφιοποίηση σε όλους τους κλάδους. Το Υπουργείο Τουρισμού έχει προτείνει συγκεκριμένες δράσεις στην Ψηφιακή Βίβλο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αλλά και συγκεκριμένα έργα. Ενδεικτικά αναφέρω τη δημιουργία ψηφιακού αποθετηρίου για τον ελληνικό τουρισμό, την αναβάθμιση της διαδικτυακής παρουσίας του Ελληνικού Τουριστικού Προϊόντος, τη δημιουργία εφαρμογής COVID-19 travel safe app, τη δημιουργία πλατφόρμας ευφυούς τουρισμού, την ανάπτυξη ευφυούς συστήματος live monitoring της τουριστικής εμπειρίας, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και αναβάθμιση των τουριστικών καταλυμάτων, τη δημιουργία πλατφόρμας γαστρονομικού χάρτη.

Δεν είναι λίγες οι περιοχές της χώρας μας που στρέφονται προς την ανάπτυξη του εναλλακτικού Τουρισμού, με σαφή στροφή προς τον εγχώριο τουρισμό. Ποιες οι μορφές στις οποίες επενδύει η Ελλάδα και ποια τα οικονομικά πλεονεκτήματα;
Πρώτον, ο τουρισμός ευεξίας, μια ειδική μορφή  με σημαντικά οικονομικά πλεονεκτήματα. Ενδεικτικά η αξία του κλάδου υπολογίστηκε στα 639 δις το 2017 και εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 919 δις έως το 2022. Την περίοδο 2015-2017, η οικονομία της ευεξίας αυξήθηκε δύο φορές ταχύτερα από τη συνολική παγκόσμια οικονομία. Η Ελλάδα, εκμεταλλευόμενη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και τους φυσικούς ιαματικούς πόρους (76 αναγνωρισμένοι), έχει την ικανότητα να αναπτύξει αυτή τη  μορφή τουρισμού. Δεύτερον,  ο ορεινός τουρισμός, μια αναδυόμενη και ιδιαίτερα ελκυστική αγορά που στοχεύει σε ήπιας μορφής τουριστική ανάπτυξη με αειφόρο κατεύθυνση αξιοποιώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ελλάδας. Τρίτον, η διασύνδεση του τουριστικού προϊόντος με την αγροτική παραγωγή και τη γαστρονομία. Η ελληνική γαστρονομία και ο γαστρονομικός τουρισμός ειδικότερα μπορούν να αποτελέσουν έναν από τους πλέον βασικούς κινητήριους αναπτυξιακούς μοχλούς για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας. Αρκεί  να αποκτήσει μια ενιαία ταυτότητα που θα βασίζεται στις γεύσεις της πατρίδας μας συνδυασμένες με τα εξαιρετικά ελληνικά προϊόντα και την ελληνική φιλοξενία, και προς αυτή την κατεύθυνση δουλεύουμε.