Ο Χάρης Θεοχάρης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και βουλευτής Β’ Αθηνών του Ποταμιού κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομίας και Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων σχετικά με την εξαίρεση από το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ) των δημοσίων έργων. Η παράταση της εξαίρεσης που αναφέρεται σε διατάξεις νόμου που έχει ψηφιστεί από το 2013, σε έναν κλάδο που θεωρείται εστία διαπλοκής και οι δικαιολογίες που προβλήθηκαν από την ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων έρχεται να προστεθεί σε μια πληθώρα δειγμάτων αδιαφάνειας που χαρακτηρίζουν την όλη κυβερνητική διαχείριση του ΣΥΡΙΖΑ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
18/1/2016
Ερώτηση προς
1. Τον Υπουργό Οικονομίας
2. Τον Υπουργό Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων
Στις 8 Δεκεμβρίου 2015 δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ (Β’ 2640/ 8.12.2015) απόφαση του Υπουργού Οικονομίας με την οποία η υποχρεωτική χρήση του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ) μετατίθεται στις 30.4.2017 για τις δημόσιες συμβάσεις εκπόνησης μελετών, καθώς και για τις δημόσιες συμβάσεις εκτέλεσης έργων για τους φορείς του Δημοσίου. Στην εν λόγω απόφαση δεν αναφέρεται κανένας λόγος για την ανάγκη της δεκαεξάμηνης αυτής παράτασης πέρα από μια γενικόλογη αναφορά στο υπ’ αρίθμ 4 σημείο των «έχοντας υπόψη». Επίσης δεν γίνεται πουθενά μνεία σε σχετικό έγγραφο αίτημα του Υπουργείου Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων το οποίο είναι το βασικό αρμόδιο Υπουργείο για τα μεγάλα έργα.
Με δεδομένα ότι:
- τα δημόσια έργα θεωρούνται (συχνά όχι αβάσιμα) εστία διαπλοκής και διαφθοράς,
- ο ιδρυτικός νόμος του ΕΣΗΔΗΣ χρονολογείται από το 2013 (4155/2013), συνεπώς υπήρχε αρκετός χρόνος ώστε οι υπηρεσίες να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση των στελεχών
- η εν λόγω απόφαση της παράτασης δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 8.12.2015, δηλαδή μία εβδομάδα μετά τη λήξη της προηγούμενης παράτασης (1.12.2015).
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
- Για ποιο λόγο κρίθηκε σκόπιμη η παράταση και μάλιστα για ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα; Ποιες είναι οι αντικειμενικές δυσκολίες που δεν επιτρέπουν την ένταξη στο ΕΣΗΔΗΣ ειδικά των μεγάλων δημοσίων έργων;
- Με ποιο έγγραφο – αίτημα το Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων ζητά την εν λόγω παράταση; Πότε κατατέθηκε το εν λόγω έγγραφο και ποιο το περιεχόμενο αυτού;
- Ποια είναι η γενικότερη κατάσταση με την εφαρμογή του ΕΣΗΔΗΣ; Πόσα στελέχη της δημόσιας διοίκησης έχουν εκπαιδευτεί έως σήμερα, και για ποιες κατηγορίες έργων εφαρμόζεται ήδη; Ποια προβλήματα έχουν εντοπιστεί από την έως τώρα λειτουργία του και πώς αυτά αντιμετωπίζονται;