Συνεντεύξεις

Συνέντευξη στην εφημερίδα Political.gr

Συνέντευξη στο Political.gr

Η κυβέρνηση έχει ανοικτά κοινοβουλευτικά μέτωπα, εκτός από όλα τα άλλα που έχει να διαχειριστεί. Πότε θα δούμε να εξελίσσονται οι διαδικασίες για την Εξεταστική που ζήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ; Τελικά θα πάμε σε δύο επιτροπές;

Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα προγραμματιστεί η συζήτηση για την εξεταστική επιτροπή (ή τις εξεταστικές επιτροπές), ένα ζήτημα γύρω από το οποίο γίνεται πολύς λόγος τελευταία. Αν αναζητάτε απάντηση για το αν θα είναι μία ή δύο επιτροπές όπως ρωτάτε, μάλλον θα πρέπει να απευθυνθείτε στην αντιπολίτευση. Η κυβέρνηση, εύλογα, θεωρεί ότι πρέπει να εξεταστεί ολόκληρη η περίοδος από το 2015 και μετά. Σε αυτό συμφωνούν και αρκετά κόμματα της αντιπολίτευσης. Ωστόσο θεωρώ ως δεδομένο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα επιμείνει στη στείρα άρνηση για επέκταση του υπό έλεγχον διαστήματος, από μία και μόνη επιτροπή. Η οποία θα ελέγξει το διάστημα μόνο από το 2019 και εξής σύμφωνα με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Στην περίπτωση αυτή, εξαιτίας της στάσης της αξιωματικής αντιπολίτευσης, είναι προφανές ότι θα οδηγηθούμε στις δύο επιτροπές.

Ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να διεξαχθεί προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για την ακρίβεια που είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα λόγω και της ενεργειακής κρίσης. Τι απαντά η κυβέρνηση σε αυτό; Είναι θέμα ελληνικό ή παγκόσμιο λόγω της ενεργειακής κρίσης και πώς θα αντιμετωπιστεί;

Πράγματι, έχετε δίκιο ότι η άνοδος των τιμών απασχολεί τους πολίτες και είναι ένα θέμα που αξίζει και πρέπει να συζητηθεί. Όπως είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι η κυβέρνηση, καθ’ όλο το προηγούμενο διάστημα, κλήθηκε να διαχειριστεί μια σειρά από πολλαπλές, πολύ σοβαρές -κατά το πλείστον άνευ προηγουμένου- και παγκόσμιας κλίμακας κρίσεις. Θεωρώ ότι αντιμετωπίσαμε αυτή την ομοβροντία δεινών με πολύ επιτυχημένο τρόπο -και χωρίς να υποκύψει κάποιος στον πειρασμό να συγκρίνει το πώς είχε αντιδράσει ο ΣΥΡΙΖΑ σαν κυβέρνηση σε παρόμοιες περιπτώσεις. Όπως, λοιπόν, αντιμετωπίσαμε και εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε όλα τα σοβαρά ζητήματα που απασχολούν τον ελληνικό λαό, το ίδιο θα κάνει η κυβέρνηση και με την ακρίβεια. Να είστε σίγουροι γι’ αυτό.
Συνεπώς, το πρώτο που πρέπει να επισημάνω απαντώντας στην ερώτησή σας για την ακρίβεια, είναι να επιβεβαιώσω ότι πρόκειται για ένα διεθνές φαινόμενο. Το παρακολουθούμε και το διακρίνουμε σε όλες τις χώρες. Στην Ευρώπη, ιδιαίτερα οξυμένες πτυχές παρατηρούνται στον ενεργειακό τομέα. Άρα, η ακρίβεια είναι ένα φαινόμενο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο, το οποίο, όπως είναι φυσικό, καθώς διογκώνεται, μοιραία επηρεάζει και τη χώρα μας.
Το δεύτερο σημείο που θα πρέπει να τονιστεί, είναι ότι η κυβέρνηση έλαβε μέτρα προστασίας, πριν καν ενσκήψει το κύμα ανατιμήσεων και οι συνέπειες της κρίσης γίνουν αισθητές στη τσέπη κάθε καταναλωτή. Δηλαδή η κυβέρνηση επέδειξε αντανακλαστικά, όπως και σε κάθε άλλη κρίση, πολύ γρήγορης αντίδρασης απέναντι και σε αυτό το φαινόμενο. Μάλιστα, επεκτείναμε τα αρχικά μέτρα -σας θυμίζω ότι, σύμφωνα με τις αρχικές ανακοινώσεις το κονδύλι για την αναχαίτιση της ακρίβειας ήταν ύψους περί τα 150 εκατομμύρια και ήδη βρισκόμαστε στα 500 εκατ. ευρώ.

Όπως και να ‘χει, οι εξελίξεις στην οικονομία δεν αποτελούν παράγοντα κρίσιμο για τις πολιτικές επιλογές των Ελλήνων; Σας προβληματίζει η ακρίβεια από αυτή την άποψη;

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη θέτει σε πρώτη και απόλυτη προτεραιότητα τα συμφέροντα του ελληνικού λαού, το πώς θα βελτιώσει την καθημερινότητα και το επίπεδο ζωής κάθε ελληνικής οικογένειας, κάθε Έλληνα πολίτη. Και νομίζω ότι καμία κυβέρνηση, τουλάχιστον από αυτές που θυμάμαι εγώ στη μεταπολίτευση, δεν έχει συμβάλλει τόσο αποτελεσματικά και ουσιαστικά στην αναβάθμιση των όρων διαβίωσης, στο βασικό, καθημερινό επίπεδο. Τονίζω και πάλι, διότι είναι θεμελιώδες χαρακτηριστικό της κυβέρνησής μας και τη διαφοροποιεί από τις προηγούμενες, τα άμεσα αντανακλαστικά. Η ψύχραιμη και συνετή αντίδραση στην κρίση, σε κάθε είδους κρίση, έχει φέρει άμεσα και ορατά αποτελέσματα. Και θα πρέπει να είστε σίγουροι ότι αυτά τα αντανακλαστικά θα παραμείνουν σε αυξημένη επιφυλακή. Η δυναμική αντιμετώπιση της κατάστασης, όπως κάνουμε σε όλες τις κρίσεις, είναι στοιχείο του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα πράγματα. Μάλιστα έχουμε δεχτεί κριτική για αυτό -κακόπιστη κριτική κατά την άποψη μου- ότι είναι ένδειξη αδυναμίας πχ η προσαρμογή των μέτρων, των κατευθύνσεων, των τακτικών που ακολουθούμε. Ενώ αυτές οι τροποποιήσεις στις οποίες προχωρούμε επιβάλλονται από τη δυναμική και όχι στατική παρακολούθηση των καταστάσεων. Όχι, λοιπόν, κατά την άποψη μου αυτή ακριβώς είναι η επιτυχία της κυβέρνησης. Αλλά θα μου επιτρέψετε να επεκταθώ λίγο σε ό,τι αφορά στην οικονομία και τα μέτρα που λαμβάνουμε. Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού από 1/1/2022, κατά 2% σε μια πρώτη φάση, ενώ έχει ήδη προγραμματιστεί και δεύτερη αύξηση εντός της επόμενης χρονιάς. Και αυτός ο σχεδιασμός αποδεικνύει πώς δρα η κυβέρνηση: Πριν από τη δεύτερη «δόση» της αναβάθμισης του κατώτατου μισθού, θα έχει προηγηθεί ενδελεχής ανάλυση των πραγματικών δεδομένων της οικονομίας, ο αληθινός ρυθμός ανάπτυξης, καθώς και οι δυνατότητες τις οποίες διαθέτουν πλέον οι επιχειρήσεις. Όσο και εάν η αντιπολίτευση προσπαθεί να πείσει για το αντίθετο, η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε φάση αλματώδους ανάπτυξης. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει χαρακτηριστικά ότι η ταχύτητα ανάπτυξης της εθνικής μας οικονομίας έχει εκπλήξει ευχάριστα ακόμη και την ίδια την κυβέρνηση -πόσο μάλλον τους ξένους, οι οποίοι, όλο και πιο συχνφά τελευταία, κάνουν λόγο για το «ελληνικό θαύμα». Είναι εξίσου σαφές όμως, ότι αυτή η ανάπτυξη δημιουργεί περιθώρια βελτίωσης των όρων ζωής των Ελλήνων, ιδιαίτερα των οικονομικά ασθενέστερων και των μικρομεσαίων -βάσει εισοδηματικών κριτηρίων. Για να το πούμε απλά, η αύξηση του ΑΕΠ φέρνει περισσότερο χρήμα στα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Η κυβέρνησή μας, όπως δείχνουν οι τελευταίες στατιστικές, ώθησε την αγορά εργασίας σε περιορισμό της ανεργίας, παρόλο που η τάση είναι αυξητική στην Ευρώπη. Κι αυτό είναι κάτι πραγματικά σπουδαίο.

Ο πρωθυπουργός έχει πει πολλές φορές ότι η κυβέρνηση θα εξαντλήσει την θητεία της. Το επόμενο διάστημα εκτός από την ψήφιση του προϋπολογισμού αλλά και τον κλιματικό νόμο τι περιμένουμε σε επίπεδο νομοθετικών παρεμβάσεων;

Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το επόμενο χρονικό διάστημα, η κυβέρνηση θα συνεχίσει με ακόμη πιο εντατικούς ρυθμούς ένα πολύ βαθύ και ταυτόχρονα πολύ ευρύ μεταρρυθμιστικό έργο. Έχουμε έτοιμα νομοσχέδια του Υπουργείου Ανάπτυξης, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά και των υπολοίπων υπουργείων. Μάλιστα, μέρος αυτών των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών θα είναι και ένα νομοσχέδιο που είχαμε ετοιμάσει και εμείς στο Υπουργείο Τουρισμού, με σοβαρές και ουσιαστικές παρεμβάσεις στην κατεύθυνση της στρατηγικής ανάπτυξης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Επίσης, η κυβέρνησή μας είναι σαφώς προσανατολισμένη στην κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης. Το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» επί παραδείγματι, περιλαμβάνει πλήθος δράσεων για την παρέμβαση υπέρ της υιοθέτησης βέλτιστων πρακτικών για την προστασία του περιβάλλοντος, με όρους βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και αειφορίας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στην πρόσφατη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα, το λεγόμενο COP26, o Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην προωθούμενη απολιγνιτοποίηση των μονάδων παραγωγής ενέργειας ως το 2028. Η Ελλάδα περνά στη φάση της ηλεκτροδότησης από πηγές με χαμηλές εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων πιο γρήγορα από πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης. Το νέο κλιματικό νομοσχέδιο θέτει πολλούς τέτοιους φιλόδοξους, αλλά ρεαλιστικούς, κοστολογημένους και απολύτως υλοποιήσιμους στόχους, για την πράσινη ανάπτυξη αλλά και την αναχαίτιση των παρενεργειών από την κλιματική αλλαγή.

Έχετε θητεύσει σε πολλά πόστα. Ένα από αυτά ήταν σε έναν από τους πιο νευραλγικούς τομείς αυτόν της οικονομίας. Πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα στον τομέα αυτό που έχει να κάνει στις συναλλαγές του κράτους με τον πολίτη; Πιστεύετε ότι δικαιώνονται κάποιες από τις πολιτικές που είχατε αρχίσει να εφαρμόζετε στο υπουργείο Οικονομικών;

Σαφέστατα ναι. Θα έλεγα ότι τα περισσότερα από όσα είχαμε σχεδιάσει στο παρελθόν σήμερα έχουν δικαιωθεί στο 100%. Μιλώντας για τα προηγούμενα καθήκοντά μου, ως γενικού γραμματέα εσόδων κ.λπ., θα έλεγα πως, κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες λόγω της οικονομικής κρίσης, είχαμε καταφέρει να δημιουργήσουμε ένα πρόπλασμα της ευρείας αποδοχής των ψηφιακών υπηρεσιών που παρατηρούμε σήμερα. Αυτό συνέβαινε στο Τaxis, τις εφορίες και τα τελωνεία κατά την περίοδο στην οποίαν αναφέρεστε. Ένα από τα φωτεινά παραδείγματα ήταν η ψηφιοποίηση μιας μεγάλης σειράς διαδικασιών. Σας θυμίζω ότι τότε είχαμε φτάσει να έχουμε 97% ψηφιακές δηλώσεις στην εφορία, είχαμε μετατρέψει σε ηλεκτρονική την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα και πολλά άλλα.
Συνεπώς είναι πάρα πολύ σημαντικό και ουσιαστικό το να συνεχίζεται αυτό το έργο. Φυσικά νιώθω πρώτον δικαιωμένος για τις επιλογές τις οποίες κάναμε τότε, αλλά κυρίως χαρούμενος που υπήρξαν συνεχιστές του δικού μου έργου, οι οποίοι εργάζονται με ακόμα μεγαλύτερη ζέση και δύναμη.

Ένας άλλος τομέας με τον οποίο ασχοληθήκατε και μάλιστα εν μέσω πανδημίας ήταν αυτός του Τουρισμού. Είχατε να διαχειριστείτε την λεγόμενη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας αλλά σε εποχή που όλος ο πλανήτης ήταν στάσιμος. Τι σας έχει μείνει από την θητεία σας στο υπουργείο Τουρισμού;

Αυτό που μου κρατώ από τη θητεία μου ως Υπουργού Τουρισμού και θα το κρατώ για πάντα, είναι το ότι η θέληση, η εργατικότητα, το καινοτόμο πνεύμα και κυρίως το πνεύμα συνεργασίας του Έλληνα εκδηλώνονται και μεγαλουργούν σε περιόδους κρίσης. Κι αυτή η κρίση, η οποία πράγματι όπως είπατε, ήταν και είναι η μεγαλύτερη που έχει βιώσει ο τουρισμός -παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα- ανέδειξε αυτές αρετές. Είναι χαρά μου να τις βλέπω, να τις υποστηρίζω όσο μπορώ και εγώ με τις δυνάμεις μου. Γι’ αυτό άλλωστε σήμερα φτάσαμε να βλέπουμε το ελληνικό τουριστικό προϊόν στην κορυφή του κόσμου, κάτι που δεν είχε ξανασυμβεί ποτέ πριν. Συνεπώς είμαι πολύ χαρούμενος και περήφανος που είχα την τύχη να δίνω τη μάχη για τον Ελληνικό Τουρισμό, με συναγωνιστές μου τον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα του κλάδου, σε αυτή την περίοδο της μεγάλης κρίσης από τη μία, αλλά και της τεράστιας επιτυχίας από την άλλη.

Ο πρωθυπουργός ενισχύει τις διεθνείς συμμαχίες της χώρας μας ισχυροποιώντας την γεωστρατηγική μας θέση με νέες αμυντικές συμφωνίες. Πώς βλέπετε την επόμενη ημέρα για τη χώρα μας; Είμαστε θωρακισμένοι;

Η διαδικασία θωράκισης της πατρίδας μας, αμυντικά με εξοπλισμούς και στρατηγικά με συμφωνίες, συνεργασίες κ.ο.κ. σε πολλούς τομείς, οικονομικούς αλλά και στρατιωτικούς, είναι μία συνεχής διαδικασία. Η Ελλάδα ζει σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον το οποίο μεταβάλλεται με ολοένα και πιο γρήγορους ρυθμούς. Οφείλουμε να συμβαδίζουμε, εξού και η χώρα μας έχει κάνει άλματα τα τελευταία δύο χρόνια με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Είμαι σίγουρος πως θα συνεχίσει με τον ίδιο εντατικό ρυθμό, εφόσον αυτό επιβάλλουν οι συνθήκες.

Μετά και την ανακοίνωση των νέων μέτρων για τους ανεμβολίαστους, η αξιωματική αντιπολίτευση επικρίνει την κυβέρνηση για τη διαχείριση της νέας πανδημικής έξαρσης. Πώς το σχολιάζετε; Εκτιμάτε ότι υπήρξε καθυστέρηση στη λήψη μέτρων σε αυτή τη φάση της υγειονομικής κρίσης;

Η αντιπολίτευση μονίμως κρίνει αρνητικά όλες τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, αυτό δεν είναι κάτι νέο. Εν μέρει το καταλαβαίνω αυτό, μιας και η δουλειά της αντιπολίτευσης είναι να αντιδρά. Και ταυτόχρονα αδυνατώ πλήρως να κατανοήσω την πάγια αρνητική κριτική ενώ μαίνεται μια τόσο σοβαρή, «υπαρξιακή» θα την ονόμαζα εγώ, κρίση, η οποία θα έπρεπε να επιβάλει μία πιο συναινετική και εθνικά υπεύθυνη στάση. Κατά την άποψή μου η κυβέρνηση παίρνει μέτρα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ενδεχομένως τα μέτρα αυτά θα πρέπει να ενισχυθούν αργότερα, αν δούμε ότι δεν είναι επαρκή. Όμως, σε κάθε περίπτωση οφείλουμε όλοι μας με τη δράση μας, με τις επιλογές μας, με την ψήφο μας στη Βουλή, να στέλνουμε προς όλες τις κατευθύνσεις το μήνυμα ότι μόνη διέξοδος από τη μάστιγα της πανδημίας είναι ο εμβολιασμός. Αυτό, δυστυχώς, η αντιπολίτευση δεν το κάνει.